Rashid Gibyatovich Nezhmetdinov

by

Kazanlı. Kazan bana çok egzotik bir yermiş gibi geliyor, uzaktan seviyorum orayı. Nezhmetdinov iyi bir Checker oyuncusu (bunun ne olduğunu bilmiyorum, galiba dama). Bir gün kahvehanede daha önce hiç oynamadığı bir oyunu izlemek için, satranç oynayanların yanına ilişir, birkaç oyun izler ve oyunların sonunda en iyi oyuncuya maç teklif eder, maçı kazanır Nezhmetdinov. Bir şekilde artık satranç oyuncusudur. Rusya federasyonuna bağlı profesyonel bir oyuncu. IM (International Master) normu sahibiyken, Fide’nin (Dünya Satranç Federasyonu) büyük usta, GM (Grand Master) normu şartlarını tamamlamış olduğu halde ünvanı geri çevirir. Neden? Bir “duruş”u var Nezhmetdinov’un , içeriğiyle çok ilgili değilim bu karşı duruşun, şu olmuş bu olmuş, siyasi vesair…Tam olarak eylem beni ilgilendiriyor ve bunun tezahürü… Şu ki; hayatımız modellerin, apoletlerlerin, mevkilerin, revaçta adıyla “kariyer?!”lerin cenderesinde yoğrulmakta. Egomuza atfen bir şeyleri terk edelim istiyorum, bu adam gibi… İncelik burada ki: Nezmetdinov dönemin, Mikail Tal adlı dünya şampiyonuna karşı ¾ gibi bir üstünlük sağlamış oyuncu. Ne demek bu? O alandan alınabilecek hazlar için zirve yapmış olmak, bu zirveyi reddetmek demek…Bilmiyorum, bence anlamlı ve saygı duyulacak bir iş bu. Kazan’ı sevdiğim gibi, bu adamı da uzaktan seviyorum. Kazanlılar da onu şehre heykelini dikecek kadar seviyorlar. Şöyle bir interneti gezindim; Dünya eski şampiyonlarından M. Botvinnik “ Hiç kimse kombinasyonları R.Nezhmetdinov kadar iyi göremez” demiş. Görür tabi, kalpten bakıyor adamım…:)

Etiketler: ,

Bir Cevap Yazın

